Hoe maak ik een freelance contract?

Je kan een freelance contract op verschillende manieren maken. Sommige beginnende freelancers werken met een mondelinge overeenkomst, maar dit is uiteraard niet heel veilig. De meeste freelancers maken contracten welke zij naar hun opdrachtgevers sturen. In dit artikel vind jij een gratis freelance contract voorbeeld, welke jij zowel fysiek als digitaal kan laten ondertekenen. Dit voorbeeld contract kan je hier vinden.

Wat moet er in een contract staan?

  • Tekenende partijen

Om te beginnen moet het natuurlijk duidelijk zijn wie het contract gaan tekenen. De gegevens waar we hier naar zoeken zijn de Naam, Bedrijfsnaam, Telefoonnummer en Adres gegevens.

  • De werkzaamheden

Als het eenmaal duidelijk is wie het contract gaan ondertekenen willen we weten wat er gedaan gaat worden. Het kan een contract zijn waar je een analyse of onderzoek uitvoert, je kan een andere dienst uitvoeren zoals een advertentiecampagne of je gaat fysiek een opdracht aan zoals de installatie van een keuken.

  • Honorarium

Dit is een heel net woord voor wat jij gaat verdienen. Waarschijnlijk het leukste deel van het contract. Naast de vergoeding voor jouw werkzaamheden worden hier ook de reiskosten en overige vergoedingen in vermeld.

  • Geheimhoudingsplicht

Dit een een belangrijk punt in een contract waar je al snel overheen kijkt. Jij verricht jouw dienst en krijgt daarmee een stuk meer te zien van een bedrijf dan de gemiddelde klant. Het is dus erg fijn voor de opdrachtnemer als de regels hierover duidelijke zijn. Als er gevoelige gegevens naar buiten komen kan er zelfs een boete tegenover staan.

  • Facturering

Onder dit kopje bespreek je de betalingstermijn. Over het algemeen wordt hier 30 dagen voor gerekend. Ook wordt hier vermeld op welke rekening de vergoeding wordt overgemaakt.

  • Overig

Dit hier vind je alle informatie die je niet in de andere kopjes terug kan vinden. Denk bijvoorbeeld aan dat het contract valt onder de Nederlandse wet en wanneer het contract beëindigd kan worden.

  • Handtekeningen

Het belangrijkste deel van het contract, de handtekeningen. Deze kan je uiteraard met pen zetten op papier. Maar het kan ook een stuk makkelijker. Digitaal! Wil jij weten hoe? Download dan ons Sjabloon en volg de stappen hieronder om jouw contracten digitaal te versturen en te ondertekenen!

Freelance Contract Voorbeeld

Als je de bovenstaande tekst hebt gelezen en het is allemaal duidelijk voor je, dan ben jij klaar om te gaan en contracten te maken voor jouw contacten. Vind jij het nou makkelijk om een sjabloon te hebben? Geen probleem, je bent bij ons aan het goede adres.

Download jouw Freelance Contract Voorbeeld Hier!

Tip voor freelancers!

Je kan dit contract sjabloon ook gebruiken om contracten digitaal te ondertekenen! Hoe doe je dat? Lees dat hieronder!

Hoe onderteken je een contract digitaal?

1. Klik op nieuwe enveloppe

In dit voorbeeld van een Freelance contract sjabloon beginnen we met het klikken op de “+ Nieuwe enveloppe” button. Dit is de blauwe button die je bovenin, net iets onder je dashboard, vindt. Nadat je hierop klikt kom je op een scherm terecht waar je je contract kan gaan opstellen.

2. Voeg jouw contract toe

Aan de linkerkant van deze pagina kan je al je sjablonen vinden en als je naar rechts kijkt vind je de optie om je eigen contracten toe te voegen. In dit voorbeeld kiezen we voor de tweede optie. Je kan hier Word, Excel en PDF bestanden uploaden. Nadat je dit hebt gedaan gaan we naar de volgende stap.

TIP! Houdt de plekken die ingevuld moeten worden vrij van tekst. Plaats dus niet <Woonplaats> waar jou contact zijn woonplaats moet invullen. Als dit wel gebeurd worden de 2 teksten door elkaar gemixt en is het niet leesbaar.

3. Geef aan welke partijen gaan tekenen

Het wordt hier al iets drukker op je scherm. Voor Partij #1 vinden wij het makkelijkst als je op de “Voeg mezelf toe als een partij” klikt. Nu zullen jouw gegevens automatisch worden ingeladen. Als Partij #2 kan je de gegevens gebruiken van de persoon die het contract gaat tekenen. Wil je meer partijen toevoegen? Geen probleem! Rechts zie je een blauwe knop met een +, klik hierop om nieuwe partijen toe te voegen.

4. Klik om je velden toe te voegen

Zijn alle partijen toegevoegd? Top! Dan is het nu tijd om aan te geven welke velden ingevuld moeten worden voor het contract. In dit voorbeeld gebruiken we een freelance contract. Er zijn dus meerdere velden nodig die onze ondertekenaar moet gaan invullen.

stap 5

5. Geef de velden aan

Om deze stap makkelijk te maken zijn de pijlen nu genummerd.

Pijl 1 Wijst naar de verschillende velden die je kan gebruiken. Dit zijn; Tekst, Handtekening, Datum, Dropdown menu en een Checkbox. Er is ook een upload veld waar bijvoorbeeld een foto geüpload kan worden.

Pijl 2 Wijst naar een tekstveld welke op het contract is geplaatst. Je kan deze velden aanpassen in formaat en plaats zodat deze precies op de plek komen te liggen waar jij ze wilt hebben.

Pijl 3 Wijst naar de informatie die je in een tekstveld kan toevoegen. Hier geef je elk veld een naam, zodat de ondertekenaar weet wat hij moet invullen, het lettertype wat je gebruikt en welke partij welk veld moet invullen.

stap 6

6. Klik op verzenden

Als je op Verzenden klikt wordt het document naar jou verstuurd. Zodra jij de velden hebt ingevuld die jij moest invullen, krijgt jouw contact een email met het verzoek tot het invullen van het contract, wat er als volgt uitziet. Super clean en gebruiksvriendelijk!

Als jou contact alles heeft ondertekend krijgen beide partijen een kopie van het contract toegestuurd en zijn jullie klaar om zaken te doen!
Gefeliciteerd!

Wanneer is een contract nodig als freelancer?

Zoals we net al vertelde, sommige freelancers werken nog zonder contract. Maar dit is zeker niet aan te raden. Kort gezegd, je hebt als freelancer ALTIJD een contract nodig. Als je een contract tekent komen hier altijd een aantal voorbeelden mee.

  1. Duidelijkheid omtrent wat er gedaan moet worden.
    In het contract zet je wat er wel en niet gedaan moet worden, maar ook maak je duidelijk wat er gebeurd als jij, als freelancer, niet meer instaat bent om de opdracht te voldoen.
  2. Je bouwt je in tegen risico scenarios.
    Wat gebeurd er als jouw partner niet meer zaken met jou wilt doen? Het is altijd goed om zulke zaken vast te stellen in een contract. Als dit niet is gedaan, dan kan je soms voor een nare verrassing komen te staan.
  3. Het geeft betalingstermijnen aan.
    Geld kan soms nog wel eens voor problemen zorgen. Partijen die te laat betalen, verkeerde betalingen die gemaakt worden en in extreme gevallen, mensen die helemaal niet betalen! Helaas is niemand beschermd tegen deze gevaren, gelukkig sta je met een contract wel veel sterker in je schoenen en heb je bewijs tussen jullie overeenkomst.
  4. Beide partijen zijn beschermd.
    Zowel de freelancer als de andere partij is beschermd met een contract. Zo is de werkgever beschermt tegen het compleet verkeerde werk ontvangen.

Stuur de eerste 5 contracten gratis!

Ben jij er klaar voor om contracten online te versturen? Maak een account en probeer het vandaag!

We kunnen u rechtstreeks e-mails sturen over uw Signable-account. Deze e-mails komen rechtstreeks van Signable en zijn altijd gerelateerd aan uw account. U kunt zich afmelden voor deze e-mails via de link onderaan de e-mail die u ontvangt.